Meditatie workshop in Harry Potter stijl

Een internationale ontmoeting van 200 leerlingen uit vier landen.

Afgelopen week hadden de leerlingen uit de groepen 6, 7, 8 en 9 van De Noordwijkse School via een digitale verbinding de afsluitende activiteit van hun Erasmusplus project ‘Mental Wellbeing’. Zij volgden een meditatiesessie en een yogales die werden gegeven door een lerares van Tribe Yoga uit Edinburgh, Schotland.

Samen met 63 leerlingen uit Schotland, die nog in lockdown thuis zitten, 25 leerlingen uit Madrid en 22 leerlingen uit Estland kregen zij op maandag een meditatieworkshop geïnspireerd op Harry Potter. In gedachten liepen de leerlingen door de mysterieuze oude straatjes van Edinburgh en vonden zij een mantel waarmee ze onzichtbaar kunnen zijn. In de workshop gebruikten de leerlingen hun fantasie om een persoonlijke mantel te ontwerpen waarin ze zich fijn en veilig voelen. Die persoonlijke mantel versterkt de positieve gevoelens en de negatieve gevoelens kunnen er niet doorheen komen. Op vrijdag ging het verhaal door met een yogasessie. De leerlingen deden ademhalingsoefeningen gebaseerd op de verschillende huizen van Hogwarts, Zwadderich, Ravenklauw, Huffelpuf en Griffoendor. Ook leerden zij bewegingen die passen bij Harry Potter, Ron, Perkamentus of Hagrid. De leerlingen kregen na afloop een certificaat van deelname, maar het belangrijkste was natuurlijk het fijne en relaxte gevoel na de sessies.

De leerlingen volgen een yogasessie die op afstand werd gegeven door een lerares van Tribe Yoga uit Edinburgh, Schotland.

Het is de afsluitende activiteit van een project dat het afgelopen half jaar op de vier basisscholen in Nederland, Schotland, Spanje en Estland is uitgevoerd. Leerlingen hebben via verschillende lessen en activiteiten geleerd wat strategieën zijn om met emoties om te gaan en te ontdekken welke voor hen het beste werken. Zij hebben een alfabet van emoties gemaakt en ontdekten zo hoeveel woorden er zijn om je gevoelens te beschrijven. Ook hebben zij spelletjes gespeeld en zelf een nieuw emotiespel ontworpen dat met de andere deelnemende scholen werd gedeeld zodat die scholen het spel ook konden spelen. Het komende half jaar gaat het internationale Erasmusplus project door met genieten van en zorgen voor de natuur.